کد خبر: ۳۱۵۵
۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

چراغ مسجد جواد الائمه(ع) در دست جوانان

وقتی کلنگ ساخت مسجد به زمین می‌خورد، همه اهالی دور هم جمع می‌شوند و دست در دست یکدیگر، کار ساخت یک مجموعه فرهنگی و مذهبی را آغاز می‌کنند، بدون آنکه حتی یک‌ریال کمک از سازمان‌های متولی دریافت کنند. ساخت این مسجد که از سال۱۳۹۱ آغاز شده‌ بود، بیش از شش‌سال طول کشید و سرانجام در سال1397 به نام آقا «جوادالائمه(ع)» مزین شد.

در یکی از روزهای سال1390، وقتی حاج علی عنبری در حوالی منزلش در بولوار الهیه مشغول پیاده‌روی بوده است، صدای اذان در گوشش تداعی می‌شود، او هرچه خیابان‌های اطراف را بالا و پایین می‌کند، مسجدی را نمی‌یابد تا نماز را به جماعت بخواند، حاج علی همان‌جا تصمیم می‌گیرد که قطعه زمینِ 600متری‌اش در خیابان اقدسیه3 را برای ساخت مسجد وقف کند.

وقتی کلنگ ساخت مسجد به زمین می‌خورد، همه اهالی دور هم جمع می‌شوند و دست در دست یکدیگر، کار ساخت یک مجموعه فرهنگی و مذهبی را آغاز می‌کنند، بدون آنکه حتی یک‌ریال کمک از سازمان‌های متولی دریافت کنند. ساخت این مسجد که از سال۱۳۹۱ آغاز شده‌ بود، بیش از شش‌سال طول کشید و سرانجام در سال1397 به نام آقا «جوادالائمه(ع)» مزین شد.


اقامه نماز روی خاک و گچ

اهالی خیابان اقدسیه3 به ضرب‌المثل «از تو حرکت، از خدا برکت!» جامه عمل پوشانده‌اند. شاید به ذهنشان خطور نمی‌کرد که با دست خالی و بدون همراهی و کمک سازمان‌های متولی بتوانند پا در مسیر بناکردن مسجدی بردارند که به آرزوی دورشان تبدیل شده ‌بود، اما یاعلی گفتند و کمر همت بستند و صفر تا صدش را به‌‌طور خودیاری انجام دادند.

علیرضا جان‌نثار، بازنشسته نیروی ناجا و از قدیمی‌های هیئت امنای مسجد، داستان ساخت مسجد را این‌گونه روایت می‌کند: این‌کار از سال1391 آغاز شد. یک‌سال طول کشید تا پی‌کنی و فونداسیون مسجد اجرا شود اما مردم آن‌قدر ذوق و شوق داشتند که اولین نماز جماعت را روی خاک و گچ‌ها اقامه کردند. 

دیوارها که بالا رفت، خستگی را با خودش برد. فضا کوچک و ساده بود، درست به اندازه جمعیت آن‌زمان، اما کم‌کم اهالی کمک کردند و مسجد کم‌کم وسعت گرفت. ستون‌ها و سقف زده شد، در و دیوارها رنگ‌آمیزی شد، بعد هم نوبت رسید به ساخت آبدارخانه و سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه. این روند ادامه داشت تا اینکه در سال‌95 بودجه‌ای فراهم شد و طبقه بالا که مختص بانوان است و زیرزمین مسجد که اکنون محل برگزاری کلاس‌های ورزشی و پایگاه بسیج خواهران و برادران است، تکمیل شد.


حلقه ازدواج زن‌ها برای ساخت مسجد

حاج آقا جان‌نثار می‌گوید: همه اهالی از بزرگ و کوچک آستین همت بالا زدند و هرچه داشتند در دایره ریختند؛ از پول‌های ریز و درشت گرفته تا هرآنچه ارزش ریالی داشت. از کمک 10هزار تومانی خانواده‌ای بی‌بضاعت تا کمک دومیلیارد تومانی حاج علی عنبری، حتی زن‌ها حلقه ازدواجشان را برای رضای خدا کنار گذاشتند. 

آن‌هایی هم که استطاعت مالی نداشتند اما صاحب هنر و تخصصی بودند، هر کدام نقشی را در قالب کارگر، بنّا، گچ‌کار و... برعهده گرفتند تا کار ساخت مسجد پیش برود. محرم سال1397 که مسجد جوادالائمه(ع) پا گرفت، با سال‌های دیگر کلی فرق می‌کرد، جنب‌وجوشی در محله راه افتاده بود که تماشایی‌اش می‌کرد. مسجد در دوطبقه و نیم با مساحت 600مترمربع که ساخت آن حاصل یک کار گروهی بود آماده شده بود.


مسجد، مهم‌ترین پایگاه مردمی محله

در ادامه با شیخ محمدرضا اصغری گفت‌وگو می‌کنیم که دو سالی می‌شود پیش‌نماز مسجد جوادالائمه(ع) است. او معتقد است مسجد نه خانه بازنشستگان و سال‌خوردگان است و نه صرفا یک نمازخانه. از نظر او مسجد باید مهم‌ترین پایگاه مردمی اهالی محله باشد. 

مسجد جوادالائمه(ع) در سال‌های اخیر مهم‌ترین پایگاه مردمی محله بوده‌ است. اگر اهالی اختلافی داشته ‌باشند ریش‌سفید‌ها در همین مسجد بعد از نماز دور هم جمع می‌شوند تا آن را حل کنند. در ماه مبارک رمضان هرشب برنامه افطاری ساده برپا می‌شود که بیشتر حاصل تلاش بانوان محله است. 

شب‌های قدر هر سال اینجا صد رکعت نماز قضا خوانده می‌شود، بعد هم دعای جوشن کبیر، قرآن به سرگرفتن تا سحر و... همچنین این مسجد در شب و روزهای محرم جای سوزن‌انداختن نیست و قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، مقتل‌خوانی و سینه‌زنی از جمله برنامه‌های این شب‌هاست.

باعث افتخار است که بگویم نماز صبح مسجد جوادالائمه(ع) با حضور بیش از سی تا چهل نوجوان و جوان محله برگزار می‌شود

حاج آقای اصغری به موضوع مهمی اشاره می‌کند: سعی کرده‌ایم انگیزه‌ حضور جوانان در مسجد را پررنگ کنیم، باعث افتخار است که بگویم نماز صبح مسجد جوادالائمه(ع) با حضور بیش از سی تا چهل نوجوان و جوان محله برگزار می‌شود.

 

 

قدرت همدلی مسجدی‌ها

مسجد بر محور چند پایگاه و کانون می‌چرخد که هر کدام متولی و مسئولی دارند، اما همه در کنار هم هستند و همدلی مسجدی‌ها پایگاه‌ها را پرقوت‌تر می‌چرخاند. از پایگاه بسیج خواهران و برادران گرفته تا پایگاه سلامت و پایگاه مشاوره خانواده و نیز خیریه جوادالائمه(ع) و ستاد ازدواج آسان.

مهدی یاسمی، عضو هیئت امنا، درباره فعالیت‌های آموزشی پایگاه بسیج خواهران و برادران می‌گوید: پس از کم‌رنگ‌شدن همه‌گیری کرونا بیشتر فعالیت‌ها به سمت فعالیت بیشتر خیریه و برگزاری کلاس‌های فرهنگی و قرآنی پیش رفته ‌است. 

اکنون برگزاری کلاس‌های قرآنی مانند قرائت و حفظ قرآن، تفسیر، روخوانی و احکام، کلاس‌های هنری مانند بافتنی، خیاطی و آشپزی، تهیه جهیزیه برای زوجین و همچنین سیسمونی در پایگاه خواهران مسجد انجام می‌شود و پایگاه برادران به برگزاری حلقه‌های معرفت با حضور استادان علمی، کلاس‌های قرآن و مهدویت، برپایی مراسم اعیاد و جشن‌های خیابانی، برگزاری کلاس‌های ورزشی و... می‌پردازد.

 

از بسته‌های معیشتی تا مددکاری

مهدی یاسمی که در جذب خیران و رتق و فتق امور خیریه جوادالائمه(ع) نیز فعال است، می‌گوید: کرونا عده بسیاری از اهالی محل را بیکار و وضعیت زندگی‌شان را سخت کرده ‌بود، از این رو خیریه مسجد دست به‌کار شد و بیشتر از 100خانوار محله را زیرپوشش گرفت، از توزیع روزانه نان رایگان تا توزیع ماهیانه مرغ و گوشت و بسته‌های معیشتی و بهداشتی.

حاج مهدی اضافه می‌کند: علاوه بر کمک‌های اقتصادی، مسجد در حوزه مددکاری اجتماعی هم فعال شده و ده‌ها خانواده را زیرپوشش گرفته‌ است، چراکه نیاز به خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به‌شدت در میان خانواده‌ها احساس می‌شود. بیکاری و اعتیاد مهم‌ترین معضل‌هایی است که زندگی خانواده‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است، از این‌رو گنجاندن مشاوره در برنامه‌ها، مهم‌ترین موضوعی است که بچه‌های مسجدی دنبال می‌کنند.

ارسال نظر